تبلیغات
برای جوانان - تعبیر خواب
تعبیر خواب

تعبیر خواب

خواب از حیث آنچه كه انسان در خواب مى بیند و از جهت مقام و مرتبه وجودى انسان كه گیرنده و دریافت كننده آن صور مى باشد داراى اقسامى است:
۱- خوابى كه بسته به نوع مزاج بدنى انسان یا خلقیات وى، مستند به اسباب خارجى طبیعى، مزاجى و یا اسباب داخلى یا اخلاقى و روحى انسان مى باشد.

مثلا گفته شده كسى كه مزاجش گرم است حركاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. این خواب آشفته مستند به مزاج بدنى خواب بیننده مى باشد. یا اگر كسى انسانى یا فعلى را دوست داشته باشد آن را در خواب مى بیند و یا نسبت به شخص بغض و عداوت دارد در خواب با او جدال مى كند، این جدال و همراهى با دوستان در خواب مستند به خلقیات و ملكات اخلاقى انسان است.
۲- خوابى كه به حوادث خارج از مسائل و مزاجى و خلقى، مربوط است در این نوع خواب نفس انسانى از عالم دنیوى گذشته و با توجه به سنخیتى كه با عالم مثال و عقل دارد با آن دو مرتبط مى گردد و این نوع خواب گاهى صریح و واضح است و تعبیرش آسان مى باشد مانند خواب حضرت ابراهیم در كشتن فرزندش حضرت اسماعیل و گاهى غیرصریح و روشن است كه ارجاع آن خواب به معناى اصلى خود مشكل و سخت است. مانند خواب حضرت یوسف (ع). و در مواردى خواب غیرصریح است كه از این نوع خواب به اصغاث احلام یاد مى كنند، یعنى خواب هاى پریشان و آشفته.[۱]

به طور كلى خواب و رویا بر چند قسم است:

۱- خواب هاى مربوط به گذشته زندگى و امیال و آرزوها كه بخش مهمى از خواب هاى انسان را تشكیل مى دهد.
۲- خواب هاى پریشان و نامفهوم كه معلول فعالیت توهم و خیال است اگر چه ممكن است انگیزه هاى روانى داشته باشد.
۳- خواب هایى كه مربوط به آینده است و از آن گواهى مى دهد.
در روایتى از رسول گرامى اسلام (ص) چنین وارد شده است: الرُّؤْیَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِینٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِهِ وَ قَالَ ص الرُّؤْیَا مِنَ اللَّهِ وَ الْحُلُمُ مِنَ الشَّیْطَان‏؛ خواب و روئیا سه گونه است، گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بیند،. روشن است كه خواب هاى شیطانى چیزى نیست كه تعبیر داشته باشد، اما خواب هاى رحمانى كه جنبه بشارت دارد، حتما باید خوابى باشد كه از حادثه مسرت بخش در آینده پرده بردارد.[۲]
خواب از یك جهت معلول افكار و تخیلات بیننده خواب محسوب مى‏ شود، به طور كلى نمى ‏شود رویاهاى خود را با تعبیر خواب‏هاى موجود تطبیق دهیم، بلكه باید معبر مجرب و صاحب نفس آن را تعبیر نماید و بزرگانى كه در این مورد كتابى نگاشته‏ اند مانند تعبیر خواب علامه مجلسی، با توجه به شهرت علمى و معنوى آنها مى ‏شود به كتب آنها اعتماد كرد. ولى این دلیل نمى ‏شود انسان به طور كلى به آن كتب اعتقاد داشته باشد و خودش را با محتویات آنها تعبیر كند، بلكه در این مورد معبر مى ‏تواند صادقه و كاذبه بودن خواب را تشخیص بدهد.

[۱].براى آگاهى بیشتر ر. ك: خواب و نشان هاى آن، استاد محمد شجاعى، تدوین: محمدرضا كاشفى.
[۲]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏۵۸، ص: ۱۹۲.


تاریخ : شنبه 6 تیر 1394 | 01:14 ق.ظ | نویسنده : جوان انقلابی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.